Forsättning på "Tove Musik" utanför idol

Jag tog upp att Tove gillar låtar man blir glad av. Det jag nu tänkte grubbla lite över är vad hennes föräldrar lyssnar på hemma i huset. För det sägs ju att det inte bara är Tove som intresseras utav musik i hemmet. Tydligen har både hennes mamma och pappa ett stort intresse för musik. Även hennes farfar som satt i publiken när Tove sjöng "himlen är oskyldigt blå" med Ted Gärdestad. I den korta snutten man fick se innan det uppträdandet så berättade Tove om hennes Farfars intresse till Jazz och blues. Man fick även se när hennes farfar visade bilder på honom själv och hans lilla band från förr. Då kunde man se de med trumpeter och hela kittet i handen.

Kan Toves musikintresse komma från mor och far föräldrar, eller från föräldrar?

Här nedanför kommer ni få se en jämförelse (gjord av mig, tyvärr :P) där jag jämför tre av de musik stilar Tove är intresserad av.



Jazz - Då vi kan ta som exempel After you've gone, som hon sjöng när en skola hade invigning. Låten är väldigt svänging och skön. Ordet skön använder Tove oftast för att beskriva den musik hon tycker om. Jag uppfattar skön musik som sådant man ler till utan att tänka på det. Blir väldigt glad, eller väldigt lugn. Jazzen är inte en väldigt populär musikstil bland unga nu förtiden. Men ändå tror jag den kommer att leva kvar. För det finns alltid några få som har intresser kvar för Jazz. Till exempel Tove.

 



Rock - Ett typiskt exempel på när kläder och musik går ihop (i vissa fall). Tove kan kännas lite rockig av sig när hon har skinnjacka och tuffa boots på sig. Väldigt många rock intresserade speglar av sitt musik intresse på kläderna de använder. Så det blir väldigt mycket vågade farliga kläder. Coola kläder. Mycket mörka färger och även lite slarvigt trasiga kläder. Sådant beror på från person till person. Vissa kanske tycker om rock men klär sig i baby rosa. Även fast jag inte riktigt kan föreställa mig det. Toves intresse för rock vet vi eftersom hon har nämnt att hon gillar U2. Som var ett rockband runt 80-talet. De kunde sjunga lugn rock men även lite hårdare.      
    
 

Blues - Blues är nog den musik Tove skulle säga "skön musik till". Ett exempel är Lou Rawls, som sjunger både blues och lite annat. Han har en skön ton i rösten som inte kommer märkas i videon jag lägger upp. Kan inte skriva så mycket om Toves blues intresse eftersom jag heller inte vet så mycket om det. Men Blues kan också vara musik man blir glad och vill dansa till så, det är väll säkert därför Tove gillar jazzen.

 

 

 

 

                                                  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0