Toves musikval utanför idol

Jag tänkte göra ett inlägg om Toves favorit musik, och ett inlägg om hur hon valde låtar och gissa lite varför hon valde just de. Men vi börjar med vad Tove gillar för musik. Av den fakta man läst om i tidningar och vad hon själv har skrivit på sin blogg är det mycket jazz,country,rock, soul och blues. Hon skriver också att hon gillar musik man blir glad av. Då man bara vill hoppa upp och dansa.

Det är olika för olika personer vad "bra" musik är och de flesta tonnåringar i Toves ålder är väll mer intresserade av Beyoncé än Elvis Presley. Varför är det så? För det första tror jag att om någons kompisar lyssnar på RnB eller Pop så börjar man själv bli lite smått intresserad. Sedan ökar detta intresse med tiden. Man är ju runt omkring sina kompisar väldigt mycket och för höra deras musik spelas om och om.

Sedan kan det ju vara vissa som är uppvuxna med speciella låtar eller artister. Någon som står ens hjärta nära. För Tove är ju Ted Gärdestad ett väldigt bra exempel på en sådan person. Han var ju känd på den tiden "då Peter Jihde var ung" (som en reporter säger till Tove). Men hon svarar enkelt att låten hon tänkte sjunga med honom stod henne varmt om hjärtat.

Jag har ingen aning om hur länge Tove lyssnat på Elvis Johnny Cash, Frank Sinatra osv. Det enda jag vet är att Johnny Cashs skivor är någonting Tove fyller ut sin skivhylla med och Elvis dunkar i öronen. Alla dessa personer är folk som levde under 50 - 90 talet.

Vad är då skillnaden på låtar och artister förr och nu. Egentligen ingenting som ni inte redan vet om. Om det lyssnades mycket på Jazz då lyssnar man mycket på Pop RnB och Hip Hop nu. Ingenting konstigt med det. Om några år kanske Jazzen kommer tillbaka och någon lika stor som Elvis visar sig i Tv rutan. Sen tror jag att Tove känner mer känslor för låtar som skrevs och spelades förr. De kanske betydde mycket för henne. Texterna i till exempel Bowies låtar är långt ifrån normala och det är nog det som gör det bra.

Jazz har ett litet annorlunda sväng än vad RnB har. För RnB låtar kan var sånna som fastnar i huvudet och även fast man vill sluta lyssna på de som lyckas man inte... tills man tröttnar och bokstavligt talat hatar låten. Jazz är en låt man kan ställa sig upp och dansa till och även den kan fastna i huvudet. Men jag tror inte jazz låtar är någonting man lyssnar på väldigt mycket eftersom det finns ett sådant stort sortiment att välja mellan.

Man brukar höra att vissa klär och beter sig som den musikstil man gillar. Tove är en väldigt sprallig och glad tjej. Så jag har uppfattat henne. Men hon har ändå mogenheten, som man märker väldigt mycket i en speciell intervju där Foki intervjuvar henne. Inte för att Foki är omogen. Men hennes sprallighet tar fram Toves mogenhet.
Man märker även på henne att hon tänjer på gränserna i allt hon gör. Jazz tycker jag också är en musikstil som tänjer på många gränser så där kan det avspeglas lite. Okej nu märker jag att jag säger konstiga saker. Jag får fortsätta den här diskussionen när jag har mer att säga. Adjos så länge
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0